Weblog – novinky ze světa web 2.0

Inspirujte se

Weblog – novinky ze světa web 2.0 header image 2

Re: Jak udělat český trh investic do startupů transparentní, efektivní a likvidní?

20.7. 2012 · 2 komentářů · Start-upy

Tímto reaguji na článek P. Ocáska z jeho blogu.  Nejdřív bych shrnul několik poměrně zásadních překážek v České republice, které brzdí nejen investice do startupů,  ale i kapitálový trh.

1) Zakládání firem
Založení společnosti v ČR je poměrně nákladné – je vyžadována minimální výše základního kapitálu ,  který je nutno splatit a poplatky místo jejich snižování se zvyšují (změny v OR).  Určitými postupy se to dá splácení kapitálu obejít, ale vytváří to prostor pro problémy v budoucnou (hlavně pokud se záměr nepodaří).

Pro akciovou společnost, která bude mít více než 2 majitele, tak potřebujete celkem minimálně 6 lidí – 3 členy dozorčí rady a 3 členy představenstva – tito lidé mají určité povinnosti a závazky a není to jen formální funkce. Zatímco v USA může všechny funkce (celkem 4) vykonávat jedna osoba.  Nabytí akcií v USA může být vázáno i na vykonávání práce pro společnost. V USA není pro Inc.   žádná minimální výše kapitálu – takže si klidně můžete vydat 10 000 akcií po 0,01 USD.  Založení obdoby akciové společnosti Vás v USA bude stát pouze několik set dolarů a akcie můžete jednoduše převádět komukoliv.

2) Nefungující akciová burza.  Dlouhou dobu legislativní normy v podstatě IPO  reálně neumožňovaly uskutečnit
viz zpráva komise.  Nyní je legislativní situace lepší,  ale řada komplikací přetrvává.  Problémem je i nízká ochota občanů investovat svůj kapitál do akcií.  Nefunkční  burza  nadmíru vyhovuje bankám,  mají jednak dostatek depozit a na druhé straně firmy musí vzít zavděk úvěry místo získáním kapitálu  na burze.  Moc mě mrzí, že úspěšné české firmy jako AVG nebo AVAST  nedělají IPO zároveň i na pražské burze. Teoreticky by nové penzijní fondy vytvořené na základě penzijní reformy mohli dění na pražské rozhýbat – např. tak jako to činí v Polsku.

3) Minimální legislativní ochrana minoritních akcionářů – jakmile máte 90% a více akcií společnosti (hlasovacích zpráv) můžete v podstatě legálně akcie ostatním sebrat a vyplatit jim náhradu podle znaleckého posudku, který si necháte sami vypracovat – moderně se tomu říká squeeze out.

Ideální řešení podle Petra Ocáska nelze v ČR kvůli legislativním omezením realizovat (veřejná nabídka investic podléhá regulacím a povolením,  podíl v s.r.o. je min. 20 000 Kč atd).

A krom toho většina startupů nepotřebuje jenom peníze – ale i dohled,  zkušenosti, kontakty daného investora.  To populární crowdsourcing nemůže nahradit.

Ideální je tedy pokračovat v tom co už Petr  Ocásek  s Lukášem Hudečkem  dělají – organizovat akce, meetingy,  psát o daném tématu, provozovat inkubátor , akcelerátor, seed fond  atd.   Přidávají se i ostatní – Lupa má startup sekci i Katalog investorů a startupů.  Za pár let až přibude několik  úspěšných startupů i investorů, tak to půjde samo.

Opravdu nejlepší řešení by bylo naklonovat Petra a Lukáše a vysadit je do všech krajských měst. To by pak ČR byla opravdu „start-up republic“.

Tagy: ··

  • Petr Ocasek

    Diky za komentar i pochvalu, cervename se! :)
    Nicmene naklonovani nepomuze v tom, aby se treba 50% startupu nezakladalo v CR. A to bych chtel zmenit :)

    Jinak nemam jasno v tom co to je „verejna nabidka akcii“… kdyz o tom reknu kamosum v hospode? Kdyz to napisu na facebook? Kdyz dam inzerat do novin? Kde je ta hranice?

  • http://www.facebook.com/josef.grill.77 Josef Grill

    Dobrý den, četl jsem oba články.

    V ČR je to skutečně složité. Komplikace s firmou, legislativou, daňovými předpisy. Tak by šlo pokračovat.
    Na druhou stranu i nabídka projektů je někdy smutná.

    Pokud jde o veřejnou nabídku úpisu akcií, tak je to jednoduché. Můžete udělat nabídku omezené skupině potencionálních akcionářů (v okamžiku úpisu ještě nejde o akcionáře), kterou musíte nějak vymezit (určitým specifickým okruhem, počtem…) nebo uděláte veřejnou nabídku, tak jako my s WEDOS. Potom nesmíte nikoho omezit, diskriminovat, zvýhodnit. Všichni musejí mít stejná pravidla a stejné informace apod.

    Náš „pokus“ je skutečně pokus. Hledali jsme a nikdo podobný asi neexistuje. Každý říkal, že neuspějeme. Měli jsme obavy. Nyní máme opačný problém. Již nyní tušíme, že se nedostane se na všechny zájemce.

    Tak uvidíme jak nám to dopadne. Určitě máme výhodu. Něco jsme dokázali v historii a zároveň i nyní nenabízíme jen myšlenku, ale „hotovou“ firmu, která má budoucnost před sebou. Máme majetek výrazně vyšší než upisovaná částka. Máme komunitu zájemců mezi svými zákazníky. O to to je snazší a proto je takový zájem. Máme co nabídnout. Před 2 roky nás skoro nikdo neznal (ani jsme nenabízeli žádné služby) a tak by si asi nikdo nic nekoupil.