Už ve svém předchozím článku jsem upozorňoval na fakt, že vstupem Naspers do Mall.cz (alias Netretail holdingu) dojde k zostření konkurenčního boje mezi českými eshopy. První krok nastal v září, kdy Mall.cz zavedl poplatek 29 Kč za vyzvednutí zboží na pobočce pro objednávky do 1500 Kč. Netretail neuvádí počet objednávek za ČR, ale pouze za celou skupinu – v roce 2012 má činit něco přes 2,3 mil. I kdyby se poplatek týkal menšího procenta objednávek, tak pořád se bude jednat o dodatečný příjem v řádech desítek miliónů Kč. Zákazníci, které poplatek odradí, tak zřejmě přejdou ke konkurenci a Mall.cz tím jenom další ušetří další prostředky – protože málokteré objednávky pod 1500 Kč mohou generovat zajímavý zisk.
Vzhledem k tomu, že v jeho distribučním centru se poplatek neplatí, tak Mall.cz splňuje kritéria cenových srovnávačů – tj. uvádí konečnou cenu. Řada ostatních eshopů tuto možnost nemá (má jen jednu adresu) a pokud si začnou poplatek připočítávat, tak budou v rozporu s podmínkami srovnávačů.
To, že budování poboček vyplácí je vidět na strmém růstu obratu Alzy.cz. Dochází tak ke konvergenci kamenných a internetových obchodů navzdory přáním Ondřeje Fryce. Touto cestou z druhé strany na eshopový trh vstoupil řetězec OKAY elektrospotřebiče, který už svoje prodejny prezentuje jako výdejny. Uvidíme jak touto strategií zamíchají připravované výdejny přepravců jako PPL, DPD nebo České pošty.
Určitě to není poslední krok Mall.cz – další akce zostřující konkurenci budou zcela jistě následovat.