Dostupnost nových technologií zjednodušila tvorbu grafického designu a tak se stala grafická tvorba přístupná mnohem většímu okruhu lidí. Díky webovým stránkám jste si snadno mohli zjistit reference popř. najít grafiky , kteří vyhovují vašemu stylu. I v jiných oborech zde samozřejmě fungovaly i osobní vazby a známosti. Vybranému grafikovi jste zadali práci, ten připravil jeden nebo víc návrhů , upravil je dle vašich připomínek a pak obvykle inkasoval svou odměnu.
Internet ale postupně tyto zvyklosti mění – zhruba od roku 2008 vznikají po světě online tržiště, kde desítky grafiků soutěží se svým návrhem o jednu zakázku. Zaplaceno dostane jenom vítěz (někdy i 2 a 3 návrh v pořadí). Největší z nich je 99designs.com – firma roste od svého vzniku o více než 100% každý rok. Nesoutěží zde jenom grafici z USA, Austrálie nebo Velké Británie, ale i z Filipín, Pakistánu či Indie a konkurence je tak brutální. Málokdo z jiných profesí je tak vystaven takové bezprostřední konkurenci. Doba kdy jste mohli za návrh loga pro významnou firmu inkasovat odměnu v hodnotě osobního vozu už pomalu končí. Není divu, že se to profesionálním grafikům vůbec nelíbí.
České tržiště grafiků funguje na www.topdesigner.cz – a v diskuzích k zakázkám je vidět, že někteří grafici svůj neúspěch nesou dost těžce.
Zatím ještě tyto tržiště nejsou všeobecně známá, ale to za několik let změní. Změnit se budou muset i grafici pokud budou chtít v této konkurenci obstát. Tento příspěvek jsem napsal jako krásný příklad toho jak internet mění zaběhnuté zvyklosti. Co vy na to?