Weblog – novinky ze světa web 2.0

Inspirujte se

Weblog – novinky ze světa web 2.0 header image 2

Tak rozhodly volby sociální sítě nebo ne?

17.1. 2013 · Žádný komentář · Sociální

Daniel Dočekal se na Lupě se ve svém článku snaží vyvrátit tvrzení Jána Simkaniče o podstatném vlivu sociálních sítí na výsledek voleb.  Správně poukázal na fakt, že aktivních uživatelů sociálních sítí je méně než polovina internetové populace.  Nemohu ovšem souhlasit s tvrzením, že  zbývající část obyvatel Facebook  ovlivnit nemohl.  Lidé se totiž naštěstí nerozhodují jen podle toho co se odehrává v sociálních sítích a klasických médiích – podstatný vliv na naše rozhodování má i naše okolí – kamarádi, rodina, kolegové i další lidé  - výzkumné agentury pro to mají i pojem „názorový vůdce“ (opinion leader).    Volby se  staly hojně debatovaným tématem a tak se samozřejmě informace ze sociálních sítí dostanou i k těm co je nepoužívají.  Krom toho i  velká část „neaktivních uživatelů“  se na Facebook při podobně významných událostech na obsah sociálních sítí zřejmě podívá, stejně jako ta, která v nich nemá účet. Tato data ovšem nejsou k dispozici.

Souhlasím tady více s názorem Jána Simkaniče – kdy debata dvou kandidátů na 4. ledna na Primě rozpoutala diskuzi nejen o vhodnosti obou kandidátů, ale i tom zda nám média mají určovat koho máme volit.  Proti tomu se zvedla poměrně silná nevole a vyústila v řadu témat týkající se voličské taktiky (Matěj Holan a další).  Došlo zde k zásadnímu zlomu , kdy se oproti očekáváním (dle výzkumu veřejného mínění)  změnily preference.  Váhavější voliči se přesunuli od neperspektivních kandidátů (Franz, Sobotka, Roithová, Fischerová)  k   Dienstbierovi a Schwarzenbergovi.  Ke knížeti  se nakonec přidali i některá média a novináři – jak moc je ovlivnily sociální sítě lze jenom spekulovat.  Sociální sítě tak dokáží s velkou rychlostí  zdůraznit různá témata  a  působit i mimo ně samotné.
Dobrým příkladem může být vznik kandidatury Vladimíra Franze – bez počátečního masového ohlasu v sociálních sítích by měl minimální šanci dostat se více do masových médií.

Zda sociální sítě skutečně rozhodly volby by bylo možné zjistit jen na základě důkladného výzkumu vlivu sociálních sítí a médií na vývoj voličských preferencí  reprezentativního vzorku obyvatel.  Naštěstí nejsou všechna lidská rozhodnutí předvídatelná a tak nás nemůže ovládnout úzká skupinka mocných (i když pár magnátů by si to přálo).

Tagy: ·····