Weblog – novinky ze světa web 2.0

Inspirujte se

Weblog – novinky ze světa web 2.0 header image 2

Když marketing rozhoduje

4.10. 2013 · 4 komentářů · Novinky

V řadě odvětví jsou služby natolik unifikované, že těžko najdete způsob jak je poskytovat odlišně.  Zbývá tedy jediná možnost – odlišit se svým marketingem. Jedno z takových odvětví je bankovnictví. V roce 2011 se na českém trhu v rozmezí pouhých několika měsíců objevily tři nové banky.  Zuno začala v červenci, následována  v září Equa bankou a vzápětí v listopadu Airbankou.

Při svém startu všechny lákaly na vysoký úrok na spořicích účtech a na minimální popř. nulové poplatky.  V podstatě vsadily na způsob, kterým na trh v roce 2007 úspěšně vstoupila Mbank.  Zuno bank při startu použila denní připisování úroků a tak díky tomu většina klientů nemusela platit srážkovou daň z úroku. To ji v počátku přilákalo velké množství klientů.  Equa Bank a AirBank pak výši úroku vyrovnaly a nával klientů se zpomalil.

AirBank na rozdíl od dalších dvou zvolila výrazně odlišný způsob komunikace.  Zjistit, že klienti velkých bank jsou na ně naštvaní nebyla žádná velká věda. Obzvlášť když jich dnes 40 000 velké banky žaluje o vrácení poplatků.  Z dalších i veřejně publikovaných průzkumů vychází , že důležitou faktorem ve volbě banky je blízkost pobočky.

V polovině roku 2013 jsou výsledky následující

AirBank – 165 000 klientů
Equa  bank – 50 000 klientů
Zuno bank – uvádí pouze číslo za ČR a SR dohromady , odhadem to může být cca 110 000 klientů v ČR a 70 000 na Slovensku

AirBank vsadila na skutečnou odlišnost – od výpisů, smluvních podmínek až po vzhled poboček a zdá se, že s touto strategií slaví úspěch. Mnozí mohou namítnout, že do marketingu (TV reklamy) investuje větší prostředky než ostatní, ale i tak jí to finančně vychází  - má k letošnímu pololetí ztrátu pouhých 15 mil. Kč.   Největší ztrátu vygenerovala Zuno banka -95 mil. EUR za ČR i SR – k reputaci jí neprospělo neobratné vyjádření ředitele M. Drosce z mateřké Raiffeisenbank , v kterém zmínil možnost zavření Zuno banky a převzetí jejich klientů Tatra bankou na Slovensku a  Raiffeisenbankou v ČR.   Její poslední „Retro“ kampaň jsem nepochopil – prý chodit do banky už není in.  Tvůrcům reklamy asi nedošlo , že lidé už do bank nemusí chodit už hezkých pár let a ani nemusí platit poplatky.  O existenci Zuno banky bych tak mohl parafrázovat známou větu z Pelíšků – dávám jí rok, maximálně dva.

V marketingu zkrátka platí „Odliš se, nebo zemři “ . Co si myslíte o souboji bank Vy?

Tagy: ···

  • http://www.itefektivne.cz/ Martin K.

    Ono u marketingu nejde jak se hodně lidí mylně domnívá jenom o nějaký TV Spot a reklamu v časopise. U AirBank člověk zavolá na infolinku, která funguje tuším do 20:00 i v Sobotu a Neděli.

    Jinak banky se mají možnost odlišit, třebas v elektronickém bankovnictví a celkově, kde je pro mě jasným favoritem mBank. U mBank se opravdu nemusí chodit na pobočku kvůli skoro ničemu a co člověk nevyřeší v elektronickém bankovnictví vyřeší přes telefon.

  • Michal

    Dnes se banky lisi jen marketingem. Ale mohou se lisit servisem a pristupem. Ted nemohu rikat vice, ale pracuji na projektu v cz bance, ktery cz trh dost posune a prekvapi. Vse delano s top lidmi z celeho sveta.

  • http://weblog.9c.cz/ weblog.9c.cz

    Díky za příspěvek, ono samozřejmě špatný servis dobrý marketing neprodá a skvělý servis bez marketingu taky nefunguje. Jsem rád, že větší konkurence přinese nějaký svěží vítr do stojatých vod bankovnictví.

  • http://weblog.9c.cz/ weblog.9c.cz

    Díky za příspěvek, platí co co jsem zmiňoval výše. Ono už u většiny bank nemusíte chodit na pobočku. U některých akorát potřebujete Internet explorer :-)