K napsání článku mě inspiroval rozhovor na se zakladateli aplikace Freelo na mladypodnikatel.cz . Freelo je zajímavá aplikace na řízení projektů, kterou vyvinula parta 3 kamarádů. Dokázali se poučit z předchozích projektů a než se do práce pustili, tak si udělali průzkum mezi potencionálními zákazníky. Podařilo se jim tak vytvořit aplikaci, kterou její uživatelé oceňují.
Zakladatelé trpí něčím co bych nazval „českým syndromem“ – chtějí nejdříve vyzkoušet český trh a až pak se vrhnout do zahraničí. Nemyslím to nijak zle, ale pozoruji to často u firem, které sídlí mimo Prahu. Lidé, kteří žijí nebo pracují v Praze mohou mají zřejmě více možností jak se potkat s ostatními startupisty na různých akcích a mají asi jaksi blíž k mezinárodnímu businessu. Jinak si to nedovedu vysvětlit.
Když jsem byl mezi startupisty v Bulharsku, tak se žádný z nich se nezaměřuje jen na bulharský trh. V minulých letech totiž až 20% Bulharů pracovalo v zahraničí. Úspěšní zakladatelé bulharských firem většinou mají praxi v zahraničí nebo v mezinárodní firmě. U českých startupů tomu tak většinou není – na rozdíl od Bulharů jsme se v minulosti měli poměrně dobře a lidé se znalostí IT nemuseli uplatňovat své znalosti v zahraničí.
Připravit anglickou verzi vedle té české aplikace nepředstavuje žádné velké náklady. Firmě to tak umožní se od začátku učit se novým dovednostem a poznávat fungování zahraničního trhu. Celé firmě to tak pootevře oči tím správným směrem – například nezapomenout na časové pásma v aplikaci, využití CDN (content delivery network atd.) Mohou být už od začátku v anglickém indexu Google a pracovat na linkbuildingu. Nejpodstatnější vždycky zůstane učicí křivka – ta s anglickou verzí poroste hned od začátku. Můžete si říct – co na tom, pustíme se do toho za rok nebo dva. Jenže rok či dva jsou v technologickém světě strašně dlouhá doba. Ve oblasti webových služeb a aplikací je silná tendence k monopolizaci – a když budete váhat, tak zítra se může stát, že stejnou službu nabídne Google nebo Microsoft a vy už budete mít výrazně nižší šance uspět.
Počet anglicky mluvících lidí je více než 400 miliónů, angličtinu jako druhý jazyk ovládá minimálně dalších 400 miliónů, podle některých odhadů až 1 miliarda. Což představuje trh , který je až 150x větší než ten český. Je tam sice větší konkurence, ale nikoliv stopadesátinásobná. Ve skutečnosti je ten trh ještě větší – 399 Kč totiž pro americkou nebo britskou firmu představuje daleko menší položku v rozpočtu (za neomezený počet uživatelů je to i tak nízká cena, podle mě neudržitelná při velkém počtu firem). Nemluvě o tom, že internet není zdaleka jenom anglický – zajímavý počet uživatelů je mluví španělsky, portugalsky či arabsky – to často americké startupy vůbec nezajímá. Firmy z Evropy v tomto mají výhodu – s jazykovými verzemi počítají od začátku.
Doufám, že i další schopní programátoři a podnikatelé si uvědomí své komparativní výhody a začnou od začátku myslet na zahraniční trh. Přeju klukům z Freelo , aby se někdy tou konkurencí Basecampu opravdu stali.