Dne 6.4.2016 proběhl StartupYard Demo Day v Royal Theatre na Vinohradech. Na úvod vystoupil Cedrix Maloux s působivou prezentací o StartupYardu – zájem o vstup se za poslední dva roky razantně zvednul – v tomto posledním běhu se do něj hlásilo 306 projektů. Pravděpodobnost neúspěchu u startupu se pohybuje kolem 90% – ty co projdou StartuYardem tak se jim pravděpodobnost sníží na 34%. Prvních 20 dnů programu mají startupy intenzívní mentoring od cca 100 mentorů – což řadě zcela jistě přeorá původní záměr.
Dalším řečníkem byl Mergim Cahani z startupu Gjirafa, který úspěšně válcuje Gooogle na albánsky mluvícím trhu. Předcházelo tomu ovšem dva roky tvrdé práce, včetně krize, kdy na poslední chvíli investor změnil vedení a zrušil plánovaný kontrakt. Nedávno se jim podařilo získat investici 2 mil. USD a pokračují dál v tažení.
Jako první startup se představil ClaimAir, který zautomatizoval vymáhání náhrad za zpožděné lety a ztracené kufry u aerolinek. Mě to nepřijde úplně jako sympatický business – takový racketeering v rámci zákona. Jejich velký úspěch bude znamenat peklo pro aerolinky – ve svém důsledku by to mohlo vést i ke zdražení letenek.
Další byli Satismeter , kteří chytrým způsobem zjišťují zákaznickou spokojenost a díky tomu dokáží snižovat odchody zákazníků. Přesvědčili už řadu TOP zahraničních firem z oblasti SAAS a mají tak našlápnuto k razantní expanzi. Podstatné pro ně bude se zaměřit na ten správný segment a v něm excelovat.
Pokračoval Pavel Konečný z NeuronSW , kteří se zaměřili na věci okolo umělé inteligence, deep learningu a neuronových sítí, ale vybrali si zpracování zvuku. Dokážou například na základě poslechu převodovky auta zjistit závadu dřív než si ji všimnete vy nebo mechanik. Jejich projekt se už objeví u českého výrobce 3D tiskáren, kde bude detekovat možné závady a problémy. Pokud se jim podaří přesvědčit jednu automobilku a získat investora (hlavně na cloudový výpočetní výkon) tak za pár let si bude jejich systém s námi povídat v callcentru.
Speedifly jsou původem z Bulharska, ale to jim nebrání dobře rozumět britským „millenials“ – věří, že jim dokáží nabídnout personalizované zážitky (letenku + ubytování) lépe než dosavadní prodejci , kteří se zaměřují jenom na ceny a slevy.
Marek Nový představil revoluční způsob přehrávání videí s lépe integrovanou reklamou přímo ve videu – Stream.plus – doufám, že s ním uspějí dříve než jim jejich chytrý nápad někdo vyfoukne. Následovali Toteminteractive.com původem z Polska – ti přináší interaktivitu do elektronických displejů. Příště už tenhle prank od Adobe bude jednodušší zařídit.
Na nápad NeuronAd – vytvořit reklamní síť , která obejde adblockery reagoval publicista Daniel Dočekal tímto tweetem:
@weblog20 @neuron_ad Já znám člověka, co věří, že existuje Aštar Šeran
— Daniel Dočekal (@Medvidekpu) 6. dubna 2016
Boatify naskočilo na vlnu AirBnB pro X (za X si dosaďte cokoliv co lze pronajmout) a poměrně inovativním způsobem propojuje majitele jachet a jejich pronajímateli. V nabídce mají už 280 lodí a plánují „road“ trip lodí po Středozemí.
Poslední startup SALUTARA založili veteráni z OVBfinance (asi je už přestalo bavit přebouchávat pojistky a prodávat pojištění jako investici ) a vrhli se na slibný svět lékařské turistiky. Kdyby se jim v budoucnu podařilo přesvědčit nějakou soukromou americkou pojišťovnu, tak se jejich služba může stát miliardovým businessem. Svým způsobem by se k těm pojistkám nějak vrátili zpět .
Závěrem musím říct, že všechny pitche byly přesvědčivé a na řečnících bylo vidět, že mají natrénováno – každý z nich sklidil upřímný potlesk. Oproti minulým rokům téměř všichni již mají založenou firmu ve Velké Británii a jsou tak připraveni pro získání zahraniční investice. Nebylo by na škodu, kdyby takový Demo Day pro uvedené firmy pomohla třeba CzechICT uspořádat v Silicon Valley či v Londýně.