Weblog – novinky ze světa web 2.0

Inspirujte se

Weblog – novinky ze světa web 2.0 header image 2

Stane se Kiwi (dříve Skypicker) globálním hegemonem v cestovním ruchu?

4.11. 2016 · Žádný komentář · Start-upy

Kiwi

Oliver Dlouhý

Klub investorů na VŠE přivedl 2.11. 2016 na přednášku Olivera Dlouhého – šéfa Kiwi.com (dříve známého pod názvem Skypicker). Jeho nápad byl jednoduchý – propojit nespolupracující aerolinky mezi sebou a dosáhnout tak levnější ceny letenky přes další zastávku. Problém je, že když máte takový let s více aerolinkami, tak při zpoždění jednoho z letů , ztrácíte nárok na náhradu zmeškaného letu. Tuto situaci pokrývá Kiwi svou garancí – provozují nonstop zákaznickou podporu, která takové situace řeší. Díky tomu si mohou k cenám letenek přirazit poměrně tučnou marži ve výši 10-20% , která je ve světě aerolinek nebývale vysoká. Firma tak nepotřebuje nutně další investice a dokonce generuje relativně slušný zisk i při velmi razantním růstu (30% měsíčně). Odhadovaná valuace firmy je tak kolem 300-400 miliónů dolarů , vzhledem k tomu, že investice nepřesáhly 2 milióny dolarů, tak se investorům podařilo chytit budoucího jednorožce (= firmu s valuací nad 1 mld dolarů) velmi levně. Nejlépe je na tom Jiří Hlavenka, který jako první uvěřil Oliverovo myšlence a za svých 400 000 Kč drží 25% podíl. Špatně na tom ani není první programátor, který se na začátku rozhodl pracovat za podíl na firmě , což mu vyneslo krásný 14% podíl.  Na zakladatele tudíž moc nebylo a z dnešního pohledu se to jeví, že svůj podíl prodal levně. Po bitvě je ovšem každý generál.  Určitě je lepší vlastnit 27%  rostoucí a ziskové firmy nebo 80% firmy, která propásla svůj růst čekáním na správného investora.

Firmě nahrává i situace v letecké dopravě – kdy řada největších aerolinek má žalostně zastaralé IT systémy – např. téměř žádné nedokáží nabízet personalizované nabídky. Velká příležitost pro Kiwi je i mobilní aplikace – ta má šanci se stát první volbou pro hledání a nákup letenky. Odsuď už je krůček k nabídce ubytování , transferů ale i dalších typů dopravy. Kiwi už sonduje možnosti např. v železniční dopravě. Díky obrovskému množství dat o hledání spojů (které firmě poskytují partneři jako Skyscanner nebo Kayak) z celého světa tak mají unikátní přehled o tom co lidé hledají. Firmě tak nic nebrání začít provozovat svou vlastní flotilu letadel. Díky přístupu k obrovskému množství lidí hledajících spojení má Kiwi daleko nižší náklady na získání zákazníků než vynakládají aerolinky. Je to podobné jako kdyby Google rovnou prodával zboží – žádný eshop už by si neškrtl. Ty se brzy ocitnou ve stejném postavení jako jsou dnes hotely vůči Booking.com. Ty chytřejší přenechají náklady na získání zákazníků i obsluhu zákazníků Kiwi a budou se soustředit čistě na optimalizaci přepravy. Vzhledem k tomu, že dnes 85% zákazníků se v cestovním ruchu orientuje podle ceny, tak trendu nízkonákladových aerolinek začínají přizpůsobovat i běžné aerolinky. Příplatky za kufr, poplatky za rezervaci sedadla či platbu kartou se stávají standardem i u klasických aerolinek. Některé z nich si zřizují nízkonákladové divize, aby si tolik nekazili značku u těch zbývajících 15% pro které není cena prioritou.

Díky masivnímu počtu zákazníků Kiwi (tuším, že jich je ke 2 miliónům) se tak otvírají pro KIWI obrovské příležitosti v crosselingu. Tyto posuny v cestovním ruchu zatím téměř vůbec neregistrují cestovní kanceláře – jejich postupy a technologie zaostávají za moderními trendy. Mladým lidem už dnes stačí mobil a několik aplikací jako Booking.com, AirBnB a Uber. Za pár let tam přibude Kiwi a cestovním kancelářím zbudou akorát důchodci a těch 15% lidí pro které je podstatný servis a nikoliv cena.

Co si myslíte Vy změní Kiwi způsob jak dnes cestujeme a trávíme dovolenou?

Tagy: ····