Weblog – novinky ze světa web 2.0

Inspirujte se

Weblog – novinky ze světa web 2.0 header image 2

Big Data a mobilní telefony

18.2. 2015 · Žádný komentář · Novinky

Jednou jsem přemýšlel podle kterých kritérií si zvolit místo pro prodejnu či restauraci. Podstatnou roli samozřejmě hraje frekvence pohybu lidí, aut , výše nájmu apod. Při pohledu na střechy osázené anténami mobilních operátorů mě napadlo, že ideální by bylo mít agregovaná data o pohybu mobilních telefonů.  Operátor má i k dispozici i spoustu dalších užitečných dat – ví kolik uživatelé za telefon utratí, zda používá internet, které navštívil weby, jakou má značku mobilního telefonu, jak často pobývá majitel v zahraničí, kde má bydliště, jakou má platební morálku ale i věk či pohlaví. Denně takto vznikne více než 150 terabytů dat.

Analyzováním a porovnáváním těchto dat  dokážete  perfektně určit  ideální místo pro novou prodejnu či restauraci. Zjistíte kolik lidí se v okolí pohybuje, kteří jenom projíždějí nebo naopak v okolí pracují, jaké mohou mít příjmy apod.  Operátoři pak dokonce nabízí možnost těmto lidem zaslat SMSkou reklamní sdělení (těm co s tím souhlasili). Například O2 má databázi umístění desítek tisíc billboardů a dokáže poměrně přesně určit kolik lidí (se SIM od O2) tudy prošlo a do jakých příjmových kategorií zhruba patří. Pro zadavatele venkovní inzerce jsou to cenné informace. Zefektivněním naplánování billboardové kampaně tak mohou ušetřit miliónové částky. Netuším proč například tyto data se nevyužívají více při plánování městské dopravy – nemuselo by pak docházet k  různým dohadům. Zasílání SMS lidem v určité lokalitě např. používá občanské sdružení Psí detektiv, které hledá ztracené psy. Netušil jsem, že už taková data jsou  dostupná a můžete si je zakoupit – zatím je aktivně nabízí pouze O2, které tento způsob využití schválilo více než 3 mil. zákazníků.  O poskytnutí dat často žádá o policie, které to poskytuje skvělý nástroj při pátrání po zločincích.

Vzhledem k tomu, že operátor má k dispozici i data o navštívených webech, tak spojení všech těchto informací poskytuje poměrně plastický obraz o celých skupinách lidí a jejich chování. Snadno se tedy může z fenoménu Big Data stát Big Brother.  Co si o tom myslíte Vy?

Tagy: ·····