Weblog – novinky ze světa web 2.0

Inspirujte se

Weblog – novinky ze světa web 2.0 header image 2

Proč Netflix zamíchá trhem

13.3. 2015 · Žádný komentář · Média

Několikrát avizovaný a odložený vstup Netflixu do České republiky se zřejmě brzy stane realitou. Většina konkurentů si aspoň veřejně nepřipouští, že to na ně bude mít negativní  dopad.  Nova a Prima mají výhodu v tom, že si obsah pro své streamovací služby produkují, tak  ataku Netflixu dokáží odolávat déle.  Největší dopad to bude mít na TV O2 , která vlastní obsah nemá.  Moc veselo nebude ani u terestricky šířeného vysílání – už nyní se u mladé generace snižuje sledovanost takové televize a vstup Netflixu tento trend jenom umocní.

Hlavní rozdíl je ovšem v tom, že Netflix je technologická firma. Možná to řada diváků netuší, ale Netflix má  velmi propracovaný analytický systém , který zaznamenává do detailu chování uživatelů při přehrávání a procházení obsahu – od barevného složení obálek filmů, kdy dělají pauzu, kdy film posouvají a to i podle obsahu filmu i regionu klienta. Umožňuje jim to vytvářet kvalitní doporučovací algoritmus – podle jejich vyjádření odpovídá za přehrání až 75% všech filmů. Řídí se podle toho i výběr obsahu, který se Netflix rozhodne nakoupit. S těmito daty za sebou vstoupila společnosti i do produkce vlastního obsahu – seriálu House of Cards, který skončil fenomenálním úspěchem.

Zatímco běžné televize pádlují  v řece diváckého zájmu na kajaku řízeném intuicí a náhodným vzorkem lidí z peoplemetrů, Netflix se kolem nich řítí na motorovém člunu s názvem Big Data. V dlouhodobém výhledu nemají klasické televize moc šanci ani technologicky tak po stránce obsahu. V Netflixu na analytické části pracuje více než 800 lidí a i díky velkému počtu předplatitelů mohou mít mnohem přesnější a kvalitnější data.  Produkovat obsah pro globální publikum bude vždy levnější než vytvářet ten pro český trh. Není to úplně příznivá zpráva pro evropskou , potažmo českou kulturu. Jediným hráčem kdo to patrně pochopil, je Seznam  a proto do Streamu poměrně dost investuje. Pro další hráče by to měl být signál, že by se měli více zaměřit na tvorbu kvalitního obsahu, protože ničím jiným nebudou moc Netflixu konkurovat. Ty odvážnější by se mohli snažit  dělat obsah  , který se dá umístit nejen na český trh. Třeba to někoho z budoucích českých kupců Primy nebo Novy se do tohoto směru pustí. Jak to vidíte Vy? Zatřese Netflix trhem?

Tagy: ···