Nějakou dobu jsem přemýšlel o tom, proč jihoafrický gigant Naspers koupil Mall.cz (přesněji celý Netretail holding) za částku přesahující 6 miliard korun, když se zisk společnosti pohybuje v desítkách miliónů Kč. Firma Naspers v posledních letech provedla celou řadu akvizic po celém světě a určitě nejsou v oboru nováčci, kteří by si neuměli spočítat návratnost. Jeden z důvodů proč zaplatit tak vysokou cenu jsou možné synergie. A těch je na českém trhu několik.
Předně je to cenový srovnávač Heureka.cz (vlastníkem je firma Allegro, patřící pod Naspers), který díky programu „Ověřeno zákazníky“ má informace o tom, které zboží a za jaké ceny se skutečně prodává. Pro někoho jako Mall.cz budou mít tyto agregované informace cenu zlata. Vhodnou cenovou strategií tak lze z trhu vytlačit konkurenci, která už i tak operuje s nízkou marží nebo objevit zajímavé příležitosti k rozšíření sortimentu. Zajímavé informace o konkurenci pro Mall.cz bude mít i NetDirect (vlastní rovněž Allegro).
Určité synergie lze najít i u Aukra (rovněž patřící pod Allegro) , kam čím dál více eshopů exportuje své produkty. Prodej po internetu je v ČR poměrně dost saturovaný. Aby se investované prostředky Naspersu vrátily dá se očekávat rozpoutání cenové války, která zlikviduje konkurenci a dovolí následně zvýšit marži na přijatelnou úroveň. Fakt, že firma Mall.cz v rámci růstové strategie drží nízkou marži potvrdil i v rozhovoru pro motejlek tv i Ondřej Fryč.
Provozovatelé eshopů by tak měli být minimálně u Heuréky ve střehu a dobře si rozmyslet komu poskytovat svá data.