Nedávno se na webtrhu objevil inzerát, kde Silver.Ag (velký prodejce a výrobce šperků) hledá „Schopny internetovy borec pre velky projekt (pozicia – majitel)“ - někoho kdo by se s VIP dropshippingovým eshopem pro Čínu účastnil letošního kola akcerelátoru Wayra za kterým stojí Telefonica.
Investice ve výši 50 000 EUR je lákavá a tak mnozí asi přehlédli , že Wayra hledá především inovativní firmy s globálními ambicemi. Bohužel ani jedno dropshipingový shop pro Čínu nesplňuje. Nemá tak vůbec šanci se do programu dostat a patrně ani do žádného jiného podobného technologického akcelerátoru.
Obecně mám pochybnosti, že dropshipping v této podobě má ekonomicky pozitivní přínos. V podstatě ten kdo poskytuje své produkty formou takového dropshippingu rezignuje v podstatě na to, že dokáže sám efektivně realizovat internetový prodej.
Ilustrovat to může následující vzorec:
P – N = Z
P… provize dropshippera
N… náklady dropshippera (SEO, reklama, zdroj traficu, vývoj eshopu, customer support atd.)
Z… zisk dropshippera
Za předpokladu, že se jedná o ziskovou činnost (jinak by ji asi dropshippeři neměli důvod realizovat), tak ukazuje na to, že dropshipper svojí činností vyplňuje neschopnost dodavatele efektivně realizovat internetový prodej. Tj. mezery v efektivní reklamě, SEO , architektuře eshopu či v zákaznické podpoře. Obzvlášť na čínském trhu bych z takového postupu měl spíš obavy, že se najde čínský dropshipper, který bude některé objednávky realizovat z plagiátů sám.
Pokud jde o to vytapetovat vyhledávače nebo srovnávače svým zbožím, lze to efektivně realizovat několika různými eshopy klidně i pod jinými firmami – např. Mall.cz a Korunka.cz také patří pod stejný holding a každý z nich poskytuje mírně odlišné služby, ale zboží, logistika a informační systémy jsou shodné. Kdysi dokonce Internet Mall udržoval celou síť produktově zaměřených eshopů, ale zřejmě jim správně došlo, že se vyplatí vše sjednotit pod jednu značku a tu propagovat.
V začátku samozřejmě dropshipping může v odbytu produktů pomoci (droshippeři Vám ukáží jak dobře prodávat), ale dlouhodobě to nemá smysl. Nevím o žádné velké ecommerce firmě, která by tímto způsobem postupovala. Firmy od určité velikosti se zaměřují na budování své značky (příp. značek) , protože to poskytuje dlouhodobě přidanou hodnotu a náskok před konkurencí. Jaký na to názor vy? Vyjádřete se v komentářích.