Weblog – novinky ze světa web 2.0

Inspirujte se

Weblog – novinky ze světa web 2.0 header image 2

Wayra přitahuje dropshippery

17.12. 2012 · 2 komentářů · Start-upy

Nedávno se na webtrhu objevil inzerát,  kde Silver.Ag  (velký prodejce a výrobce šperků)  hledá „Schopny internetovy borec pre velky projekt (pozicia – majitel)“  -   někoho kdo by se s VIP dropshippingovým eshopem pro Čínu účastnil letošního kola akcerelátoru Wayra za kterým stojí Telefonica.

Investice ve výši 50 000 EUR  je lákavá a tak mnozí asi přehlédli , že Wayra hledá především inovativní firmy s globálními ambicemi.  Bohužel ani jedno  dropshipingový shop pro Čínu nesplňuje.  Nemá tak  vůbec šanci se do programu dostat a patrně ani do žádného jiného podobného technologického akcelerátoru.

Obecně mám pochybnosti, že  dropshipping v této podobě má ekonomicky pozitivní přínos.  V podstatě ten kdo poskytuje své produkty formou takového dropshippingu rezignuje v podstatě na to,  že dokáže sám efektivně  realizovat internetový prodej.

Ilustrovat to může následující vzorec:

P – N = Z

P… provize dropshippera
N… náklady dropshippera (SEO, reklama, zdroj traficu, vývoj eshopu, customer support atd.)
Z… zisk dropshippera

Za předpokladu, že se jedná o ziskovou činnost (jinak by ji asi dropshippeři   neměli důvod realizovat), tak ukazuje na to,  že dropshipper svojí činností  vyplňuje  neschopnost  dodavatele efektivně realizovat internetový prodej.   Tj.  mezery v efektivní reklamě,  SEO , architektuře eshopu či v zákaznické podpoře.  Obzvlášť na čínském trhu bych z takového postupu měl spíš obavy, že se najde čínský dropshipper, který bude některé objednávky realizovat z plagiátů sám.

Pokud jde o to vytapetovat vyhledávače nebo srovnávače svým zbožím, lze to efektivně realizovat několika různými eshopy klidně i pod jinými firmami – např.   Mall.cz a Korunka.cz také patří pod stejný holding a každý z nich poskytuje mírně odlišné služby, ale zboží, logistika a informační systémy jsou shodné. Kdysi dokonce Internet Mall udržoval celou síť produktově zaměřených eshopů, ale zřejmě jim správně došlo, že se vyplatí vše  sjednotit pod jednu značku a tu propagovat.

V začátku samozřejmě dropshipping může v odbytu produktů pomoci (droshippeři Vám ukáží jak dobře prodávat), ale dlouhodobě to nemá smysl.  Nevím o žádné velké ecommerce firmě, která by tímto způsobem postupovala.  Firmy od určité velikosti se zaměřují na budování své značky (příp. značek) ,  protože to poskytuje dlouhodobě přidanou hodnotu a náskok před konkurencí.  Jaký na to názor vy? Vyjádřete se v komentářích.

Tagy: ···

  • Igor

    Clanok som nahodou objavil az teraz.

    Ako ste spravne podotkli, motivaciou vyzvy pre projekt bola nasa neschopnost efektivne marketingovo obhospodarit niektore krajiny. Vobec sa za to nehanbime – svet je obrovsky a niektore krajiny su extra specificke a vylamali si na nich zuby aj ini giganti. Nasim dlhodobym cielom je konsolidacia extremne fragmentovaneho celosvetoveho trhu so sperkami – urcite to lepsie zvladneme so sietou niekolko tisic schopnych partnerov ako sami – nie sme ziadny nadludia a urcite nedokazeme byt odbornici na vyse 200 roznych krajin po celom svete.

    Pri posudzovani biznis modelu ste zabudli na jednu vec velmi specificku pre sperkove odvetvie – silnu barieru vstupu a to su vysoke naklady na vybudovanie rozumne velkych skladovych zasob a na drzanie tzv. „leziakov“. Pokial chcete vybudovat rozumny sklad (v tejto branzi sa na faktury nepredava – musite mat cash) – museli by ste do skladu investovat radovo aspon statisice eur. Pokial chcete konkurovat nasmu vyberu, bavime sa o milionoch eur (vyssich). A tu je jeden z hlavnych dovodov spoluprace formou dropshippingu – ziadne naklady na sklad.

    Takze zhrniem: sme sice taki hlupi, ze nedokazeme efektivne marketingovat v kazdej krajine sveta, ale mame aspon zvysky zdraveho rozumu, prizname si to a umoznime (myslim si ze slusne) zarobit na nasej neschopnosti nasim partnerom :)

    A nasa motivacia pre vstup do Wayry? Zucastnil som sa viacerych startupovych akcii (niekedy aj ako mentor) a fascinuje ma jedna vec: ABSOLUTNA vacsina projektov je UPLNY EKONOMICKY NEZMYSEL a ma jediny ciel: „budeme par mesiacov/rokov programovat nezmyselnu appku a potom nas hadam kupi FB/Google/Yahoo…“ Preto sme chceli v inkubatore vidiet aspon jeden ekonomicky rozumny projekt. GLOBALNE ambicie urcite projekt mal a INOVATIVNY je taka diskutabilna vlastnost – samotne ecommerce je stale invativne, je mozne pouzit inovativne marketingove strategie, inovativne formy predaja, dorucenia, objednania…

    O inovativnosti je mozne vela diskutovat, ja napr. nevidim nic inovativne na stopatdesiatejsiestej rovnakej (a rovnako nezmyslnej) appke… :D

    Tieto veci su skor na dlhsiu diskusiu niekedy/niekde pri pive (pozyvam).

  • weblog.9c.cz

    Souhlasím s tím, že nejnákladnější věcí v e-commerce je logistika, ale když už máte sklad v miliónových hodnotách tak dělat marketing v zahraničí není až tak složité – stačí najít ty správné lidi. NIcméně si o tom rád při pivu popovídám, až budete v ČR tak dejte vědět..