Weblog – novinky ze světa web 2.0

Inspirujte se

Weblog – novinky ze světa web 2.0 header image 2

Do 15 let se rozpadne v ČR silniční síť

22.8. 2013 · Žádný komentář · Podivuhodnosti

S tvrzením, že se do 15 let rozpadne v České republice silniční síť přišli dva odborníci, kteří v oboru pracují a s kterými jsem se mohl setkat. Za žalostný stav českých silnic může několik faktorů – ten největší je způsob financování oprav – správci silnic dostanou peníze  přidělené na rok. Tento způsob je nutí opravit co nejrychleji ty nejhorší úseky a rezignovat na dlouhodobé plánování a kvalitu.  Správci silnic zjistí výši přidělených prostředků až na podzim, kdy je schválený rozpočet a potom teprve mohou začít vypisovat výběrová řízení – což se všemi lhůtami může trvat až půl roku.  Aby se mohlo opravovat i dříve než na podzim, tak správci silnic výběrová řízení obcházejí pomocí rámcových smluv na budoucí práce, kdy není předem znám jejich rozsah – což vede ke zbytečnému prodražování.

Každá silnice i stavba má určité technologické postupy údržby – třeba v závislosti na zatížení a opotřebení se musí například po 5 letech položit nová asfaltová vrstva. Pokud se to neprovede , tak v asfaltu vzniknou trhliny a i přes záplatování se časem se zhroutí i podloží. Oprava pak stojí mnohonásobně více než kdyby se asfalt včas vyměnil. Pokud tento trend bude pokračovat, tak během několika let vzrostou náklady na uvedení silnic do normálního stavu do astronomických výšek.

S tím souvisí i další faktor – silnice se opravují nejlevnějším možným způsobem. Dobře to ilustruje toto známé video .  Podobně provedené opravy nevydrží  ani jednu sezónu a další rok se musí opravovat znovu.  Dnes už existují moderní způsoby, které jsou sice dražší,  ale kvalitnější a tak  vydrží mnohem déle. V celkovém součtu se to tedy vyplatí, ale tyto moderní metody se využívají v ČR minimálně.  Jedná se například o český  vynález – speciální hmotu pro opravy silnic – kde vydrží až 20 let, dá se aplikovat i v mrazech atd.   nebo stroj od firmy Siltek, který před opravou asfalt nahřívá a tak lze opravu provádět i v zimě a výsledek  zůstane na místě samozřejmě mnohem déle.

Fatální dopad budou mít  i  současná výběrová řízení na opravy a stavby silnic , kde firmy nabízejí  služby za  60%   nabídkových cen.  Firmy budou využívat jakékoli kličky, aby cenu mohly zvýšit (vícepráce) nebo budou podvádět s kvalitou materiálů.  Což se dělo i předtím díky nedostatečnému státnímu dozoru.  Původně to mělo změnit angažmá  M. Pošvárové na ŘSD – respektované soudní znalkyně ,  proslavené kritikou dálnice D47, za kterou dostala vyhazov z projektantské firmy Mott MacDonald.  Měla vybudovat mnohačlenný tým kontrolorů, kteří budou hlídat  státní zakázky – s nástupem nového ministra to ovšem vzalo za své.  Dál bych mohl psát i vlivu předraženého mýtného systému, kde hrozí další prodloužení už tak nevýhodné smlouvy s Kapschem.

Pokud se bude pokračovat v tomto trendu několik dalších let,  tak silnicím obzvlášť  nižších tříd hrozí v budoucnu úplný rozpad.  Aby se tomu zabránilo , tak politici zavedou v budoucnu mýtné na většině silnic i pro osobní automobily.  Pokud se Vám myšlenka mýta za osobní automobily nelíbí – ještě je čas s tím něco udělat. Pro začátek stačí třeba informovat své okolí.  Pište, šiřte a sdílejte.

Tagy: ··