Liftago začlo fungovat v betaverzi od srpna roku 2013, od ledna 2014 pak v plné verzi. Na začátku se nevyhnuli chybám, kdy jim aplikace nefungovala správně. Omylem bylo i budování rozsáhlého affiliate marketingu s multilevel systémem, kdy si někteří partneři začli na tehdy neznámé značce spíš parazitovat (např. různé profily rádoby Liftaga na sociálních sítích). Liftago se čestně ke všem chybám přiznalo na svém blogu.
Tvrdí tam, že „špatné plánovat expanzi, když ještě nemáte výsledky doma“. To mi přijde jako takový typický český přístup – a je chyba, že ho se drží i investoři Liftaga. Bojí se totiž rizika – pokud chybujete na více trzích, stojí to samozřejmě víc peněz a případný neúspěch by bolel více. Globální úspěch se ovšem bez podstoupení většího rizika dělat nedá.
Úspěch aplikace typu Liftago nestojí na jejím technickém provedení, ale na tom jak dokáže rychle růst a přitom lokálně vyrovnávat nabídku a poptávku. Základem růstu téměř každé firmy je schopnost najít a získat kvalitní lidi. Není to jednoduché na českém trhu, ale v zahraničí je to mnohonásobně těžší. Nechápu proč s tím Liftago už nezačalo už dříve. Například estonské Taxify začlo ve stejnou dobu (v roce 2013) a dnes už jsou v 11 městech ve 8 zemích. Přitom od investorů mají podobnou částku jako Liftago.
Mít pobočku v zahraničí, komunikovat s kolegy v cizím jazyce – to není vůbec snadné. Čím dříve to začnete zkoušet, tím dřív v tom máte šanci dosáhnout excelence. Liftago se tak mohlo svézt na odporu evropských taxikářů proti evropskému tažení Uberu a nabídnout jim funkční alternativu. Každý měsíc zpoždění znamená, že trh obsazuje konkurence. Odlákat řidiče i zákazníky od zaběhnuté konkurence je mnohem nákladnější. Moc dobře to ví i investoři Uberu – pro to má tak bláznivou valuaci, věří totiž, že jeho rychlá expanze mu zajistí neotřesitelnou pozici světové jedničky.
Po vyplnění emailu a státu na stránkách Liftaga dostanete email , kdy se jejich služba v dané zemi objeví. Ambiciózní , ale proč tam není seznam větších českých měst? Mnohem jednodušeji by jim to pomohlo rozšiřovat službu po České republice, ta je podle mě rovněž příliš pomalá. Proč když investoři vidí, že core business funguje, proč se nezkusí akvizici např. konkurenčního Hopin taxi? Spojit síly by oběma mohlo pomoci v expanzi na další trhy.
Sám Liftago používám a doporučil jsem ho řadě kamarádů. Zakladatelům i investorům Liftaga fandím a přeji jim méně strachu a rychlejší expanzi.