Weblog – novinky ze světa web 2.0

Inspirujte se

Weblog – novinky ze světa web 2.0 header image 2

Amazon ano či ne?

11.4. 2014 · 1 komentář · Novinky

Jiří Hlavenka svým článkem na Lupě rozproudil diskuzi o přínosu Amazonu v ČR. Zcela oprávněně vyjádřil pochyby nad jeho přínosem a divil se , jak mimořádnou pozornost tomu věnují politici na rozdíl od jiných českých technologických  firem typu Avast nebo AVG. Na obranu Amazonu vystoupil na Twitteru Rastislav Turek, toho času žijící v San Francisku v USA   a rozebírá některá fakta a J. Hlavenkovi vyčítá, že zcela opominul network effect.

Rastislav je respektovaný podnikatel v start-up kruzích (zakladatel synopsi.tv), ale ve svých závěrech na Facebooku se mýlí.  Má pravdu, že přes Amazon prodávají tisíce malých eshopů různé produkty, ale pro Amazon je to spíš skvělý nástroj pro průzkum trhu a kontrolu cenové politiky svých dodavatelů. Díky tomu může objevit nové dodavatele, produkty nebo zjistit, zda někdo nemá výhodnější ceny a ještě si za to nechat zaplatit.

Rastislav  rovněž předjímá, že Amazon v střední Evropě postaví i centrum pro AWS – ani to ovšem nebude mít co do zaměstnanosti významný dopad – i obrovské datacentrum se spotřebou v MW obsluhuje pár desítek lidí (viz můj článek). I když AWS začnou používat o tisíce firem víc nic revolučního to ve střední Evropě nepřinese.  Zázrak jménem AWS umožnil rapidně vyrůst stovkám amerických firem, protože jim pomohl na jednom velkém trhu přinést rychle škálovatelné řešení.  A navíc není vůbec není jisté, kde datacentrum bude – velkou roli tu bude hrát cena elektřiny.

Není také pravda, že Amazon neměl na americkém trhu žádné výhody – eshopy v USA dodávající zboží do druhého státu nemusely (a pokud se nemýlím  stále ještě v řadě států nemusí) platit  sales tax.  To umožnilo v podstatě celé odvětví v USA rozvinout do dnešní podoby.

Osobně nemám nic proti Amazonu, jako spotřebitel jeho přítomnost v našem regionu vítám. Jádro diskuze ovšem spočívá v tom, jestli ČR má věnovat stovky miliónů Kč pro to, aby tady Amazon otevřel svůj sklad. A tady jsem rozhodně proti. Chápu, že ne všichni mohou být programátoři s vysokým platem a i nenáročná místa typu skladníků jsou potřeba. Otázka je jestli ony stovky miliónů poskytnout spíše firmě , která bude mít mnohem vyšší přidanou hodnotu – co třeba takhle výrobci Tesly (elektroauta)?

Rovněž mi vadí ostudný přístup městské části v Brně, která si místo přímého jednání , hrála s Amazonem na kočku a myš.  To skutečně může poškodit image ČR u ostatních investorů. Pokud rozsah stavby neodpovídá územnímu plánu, tak ji měli odmítnout rovnou a ne o tom několik měsíců jednat o kdo zaplatí dálniční přivaděč.

Závěrem Rastislav nevysvětlil onen network effect – definice říká, že se jedná o případ kdy služba nebo produkt zvyšuje (pozitivní) nebo snižuje (negativní) svou hodnotu s rostoucím počtem lidí, který ji využívá.  Jednoduše – čím více lidí bude využívat recommendation engine Synopsi , tím bude mít pro ostatní větší užitek.  Nic takového u skladu Amazonu nevidím, jestli si tím Rastislav myslel, že Amazon tím přitáhne další  logistické firmy, tak mě to upřímně děsí  a Rasťa se plete.

Tagy: ···

  • http://weblog.9c.cz/2014/06/nezarazene/zakaznik-na-prvnim-miste/ Zákazník na prvním místě? | Weblog – novinky ze světa web 2.0

    [...] RSS ← Amazon ano či ne? [...]